Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2018

ΠΟΛΛΟΙ ΝΟΜΟΙ ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΔΕΙΝΑ

Την προσεχή εβδομάδα κατατίθεται προς ψήφιση στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της περίφημης «Τρίτης Αξιολόγησης». Με την ακριβή ημερομηνία κατάθεσης να μην έχει ακόμα ανακοινωθεί (Κυριακή ή Δευτέρα), δεν είναι απίθανο η Κυβέρνηση να πάει να το περάσει και αυτό νύχτα, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος-όπως άλλωστε νύχτα πήγε να περάσει την τροπολογία για την απεργία σε ένα άσχετο νομοσχέδιο λίγο καιρό πριν, λαμβάνοντας την άμεση απάντηση του κινήματος και μαζεύοντάς το άρον άρον.
Το πολυνομοσχέδιο θα περιλαμβάνει καταρχάς τον αντισυνδικαλιστικό νόμο για την απεργία. Η συγκεκριμένη τροπολογία που είχε αποσυρθεί παροδικά όπως αναφέρθηκε, προβλέπει ότι για τη συζήτηση και λήψη απόφασης απεργίας απαιτείται η παρουσία τουλάχιστον του ½ των οικονομικά τακτοποιημένων μελών της πρωτοβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης. Χτυπούν έτσι τα πρωτοβάθμια όργανα, γιατί γνωρίζουν πως από τον αστικοποιημένο συνδικαλισμό της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα. Με το πρόσχημα της τήρησης της δημοκρατικής αρχής και της μεγαλύτερης κατά το δυνατό εκπροσώπησης των εργαζομένων θα καθίσταται αδύνατη τις περισσότερες φορές η κήρυξη απεργίας λόγω της αδυναμίας σύγκλησης ενός τόσο δυσκίνητου οργάνου όπως είναι η ΓΣ και μάλιστα με πλειοψηφία άνω του 50%. Ως αποτέλεσμα, ο εργαζόμενος θα απογυμνωθεί από κάθε συλλογικό δικαίωμα, ώστε να μην μπορεί να διεκδικεί βελτίωση των συνθηκών εργασίας του. Μόνο με τέτοιους όρους και με ένα τέτοιο πειθήνιο και εξαθλιωμένο εργατικό δυναμικό θα ανοίξει ο δρόμος για την προσέλευση επενδυτών και της πολυπόθητης «ανάπτυξης».

Ακόμα, θα περιλαμβάνονται περαιτέρω μέτρα που θα σχετίζονται με τις εργασιακές σχέσεις και τις συνδικαλιστικές ελευθερίες με γνώμονα την «ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας», μια σειρά νέων ιδιωτικοποιήσεων, ενώ στο στόχαστρο τίθενται προνοιακά επιδόματα, με διατάξεις που αφορούν κυρίως τις τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, το ΕΚΑΣ και ασφαλιστικά δικαιώματα.
Αιχμή αποτελεί και το ζήτημα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών που έρχονται να γενικευτούν. Το επιπλέον στοιχείο που έρχεται να προστεθεί με το πολυνομοσχέδιο, είναι αυτό της τέλεσης πλειστηριασμών ακόμα και για χρέη προς το Δημόσιο. Οι όποιες εξαγγελίες της Κυβέρνησης για «πλήρη προστασία της πρώτης κατοικίας» και η προπαγάνδα των ΜΜΕ ότι το κίνημα κατά των πλειστηριασμών προστατεύει τάχα τα σπίτια των πλουσίων και το μεγάλο κεφάλαιο δεν πείθουν κανέναν. Αρκεί να δούμε τα εξής στοιχεία που είναι προσβάσιμα σε όλους και που καταλαβαίνει και ένας πρωτοετής φοιτητής νομικής: Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Τράπεζας της Ελλάδας, το 2009 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ήταν περίπου 15 δις. Το 2016 είχαν ανέβει στα 108,4 δις. Επομένως, μήπως μέσα στην κρίση ή ένα μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων αποφάσισε γίνει «στρατηγικός κακοπληρωτής»; Ή μήπως απλά, λόγω της δραματικής πτώσης του βιοτικού επιπέδου, δεν είχε πλέον τη δυνατότητα να πληρώσει; Η έννοια του  «στρατηγικού κακοπληρωτή» δεν είναι τίποτε άλλο από μια απέλπιδα προσπάθεια της κυβέρνησης να αποκρύψει την σκληρή πραγματικότητα.  Είναι γεγονός ότι η λεγόμενη «οριζόντια προστασία της κύριας κατοικίας» δεν υφίσταται από την 01/01/2015 και εφεξής. Κάθε σπίτι μπορεί να βγει σε πλειστηριασμό ανεξαρτήτως της αξίας του. Η τελευταία φορά που προστατεύτηκαν ανεξαιρέτως όλες οι κύριες κατοικίες των πολιτών ήταν με το αρ.2 του Ν.4224/2013 το οποίο ως γνωστόν προέβλεπε την κατάργηση της προστασίας αυτής στις 31/12/2014 και έκτοτε η προστασία δεν ανανεώθηκε. Η υπαγωγή στο Νόμο Σταθάκη-Κατσέλη είναι δυνατή εφόσον η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας δεν υπερβαίνει τις 180.000 ευρώ για έναν ενήλικα (ποσό που προσαυξάνεται ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του οφειλέτη σε 220.000 για ζευγάρι240.000 για οικογένεια με 1 τέκνο260.000 για οικογένεια με δύο τέκνα και 280.000 για οικογένεια με τρία τέκνα) και το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα του οφειλέτη δεν υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70%, δηλαδή κυμαίνεται μεταξύ 13.906 ευρώ και 40.800€ ευρώ ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση (οικογενειακό εισόδημα ενήλικα: 13.906 ευρώ, ζευγάρι: 23.659 ευρώ και κάθε παιδί: 5.714 ευρώ). Μάλιστα, για να επιτευχθεί η ρύθμιση θα πρέπει το «σχέδιο αναδιάρθρωσης» του δανείου να γίνει δεκτό από το τοπικό Ειρηνοδικείο, κάτι που όπως καταγγέλλεται, δεν συμβαίνει για μία μεγάλη μερίδα των υποθέσεων που εκδικάζονται. Ακόμα, πρέπει ο δανειολήπτης να έχει χαρακτηριστεί «συνεργάσιμος» από τις τράπεζες και να εξυπηρετεί τις δόσεις του αναδιαρθρωμένου δανείου του. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο «Νόμος Κατσέλη – Σταθάκη» δεν προσφέρει άνευ όρων προστασία, αλλά απαιτεί και την πληρωμή δόσεων, που συνολικά θα ξεπερνούν την εμπορική αξία του ακινήτου σε πιθανό πλειστηριασμό. Σε περίπτωση που οι δόσεις δεν καταβληθούν για έστω δύο ή τρεις μήνες, οι τράπεζες έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν ανάκληση της προστασίας. Σε περίοδο που ένα μεγάλο ποσοστό των εργοδοτών δεν καταβάλλει εγκαίρως τους μισθούς στους εργαζόμενους και οι συντάξεις μειώνονται διαρκώς, είναι πολύ πιθανό δανειολήπτες που έχουν ενταχθεί στο νόμο να χάνουν μετά από κάποιο διάστημα τη ρύθμιση. Η (όποια) προστασία της πρώτης κατοικίας ισχύει μέχρι το τέλος του 2018, ωστόσο, στα τέλη του 2018 λήγει η απαγόρευση πώλησης σε funds των δανείων με εγγύηση πρώτη κατοικία αξίας μεγαλύτερης των 140.000 ευρώ. Επιπλέον, νόμος Κατσέλη – Σταθάκη δεν προστατεύει άτομα με χρέη μόνο σε ασφαλιστικά ταμεία ή Δημόσιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΔΟΥ ξεσπίτωσε στο Αγρίνιο άνεργο (χωρίς άλλα περιουσιακά στοιχεία) λόγω χρέους ύψους 1319 Ευρώ.
Σε όλα αυτά προστίθεται η πρόσφατη τροπολογία Κοντονή, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται ποινή φυλάκισης τριών ή έξι μηνών κατ΄ ελάχιστο όριο και αυτεπάγγελτες διώξεις σε όποιον προκαλεί «απλή σωματική βλάβη ή απειλεί με βία ή άλλη παράνομη πράξη ή παράλειψη, υπάλληλο πλειστηριασμού». Σύμφωνα μ’ αυτήν, τροποποιούνται οι ΠΚ315 παρ.2, 333 παρ.2 και ν333 παρ.2, με την υπεράσπιση της κατοικίας να υποβιβάζεται σε ιδιώνυμο έγκλημα, αν αναλογιστούμε ότι η προαναφερθείσα σωματική βλάβη, απειλή κλπ θα επισύρουν αυτήν την ποινή «οπουδήποτε» και «οποτεδήποτε» κι αν τελέστηκαν, αρκεί να σχετίζονται με τον πλειστηριασμό. Όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση, οι ρυθμίσεις αυτές υπαγορεύονται «από λόγους υπέρτερου δημοσιονομικού και δημοσίου συμφέροντος, καθώς και στην  ενίσχυση της ρευστότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος και αποφυγής ανάγκης νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών» (οι οποίες είναι γνωστό πως έχουν λάβει δισεκατομμύρια δανεικά και αγύριστα).
Σχηματικά, τα μέτρα αυτά έρχονται να παγιώσουν μια κανονικότητα που βασίζεται στην τρομοκράτηση όσων αγωνίζονται. Δεν πρόκειται για μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης αλλά για μια τομή στις κατακτήσεις χρόνων. Εμείς από την πλευρά μας καλούμε τον κόσμο της σχολής να πάρει θέση. Ο ΦΣ Νομικής οφείλει να απαντήσει στην ΑΦΚ που χυδαία δηλώνει επανειλημμένα στα Διοικητικά Συμβούλια ότι το ζήτημα "δεν είναι της σχολής" και "ότι δεν είναι αρμόδια να τοποθετηθεί", αποφεύγοντας να πει ότι στην πραγματικότητα μάλλον δεν την ενδιαφέρει και τόσο που ο κόσμος χάνει τα σπίτια του. Γιατί οι νόμοι υποστηρίζουν τον δυνατό, σε αντίθεση με τα όσα μας λένε στα αμφιθέατρα της σχολής. Οι μάχιμοι δικηγόροι της γενιάς μας οφείλουν να υπερασπιστούν το δίκιο του λαού και της πληττόμενης πλειοψηφίας.
-Καλούμε την Τετάρτη 10/1 στις 15:00 στο Ειρηνοδικείο Αθηνών στη Λουκάρεως ενάντια στους πλειστηριασμούς λαϊκών κατοικιών.
 -Καλούμε στην απεργιακή συγκέντρωση την Παρασκευή 12/11 στις 12:00 στα Προπύλαια μαζί με τα Πρωτοβάθμια ταξικά σωματεία.


Αρχή φόρμας

 ANTINOMIA-EAAK

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου