Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2013

Πλαίσιο που υπερψηφίστηκε στη σημερινή Γενική Συνέλευση [25/11/2013]


ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΤΑΛΗΨΗΣ
[25/11]

Βρισκόμαστε στη δωδέκατη βδομάδα απεργίας των διοικητικών υπαλλήλων στα πανεπιστήμια και προκύπτει περισσότερο από ποτέ το ερώτημα «ανοιχτές ή κλειστές σχολές;». Το πραγματικό, όμως, ερώτημα είναι ποιος ευθύνεται για την κατάσταση στα πανεπιστήμια σήμερα, με άλλα λόγια, ποιος εν τέλει κλείνει τις σχολές. Συγκεκριμένα, το υπουργείο, υπό τις επιταγές της κυβέρνησης, της ΕΕ και του ΔΝΤ, θέτει σε διαθεσιμότητα 498 διοικητικούς υπαλλήλους στο ΕΚΠΑ, στους οποίους συγκαταλέγονται σίγουρα οι 170 που δεν απογράφησαν, σε μία προσπάθεια διάσπασης του αγωνιστικού μπλοκ των απεργών και τρομοκράτησής τους, υπονομεύοντας τις συλλογικές τους αποφάσεις. Υπάρχει σήμερα μια συντονισμένη προσπάθεια παρουσίασης ενός προφίλ του φοιτητή-θύματος μιας κατάστασης, η οποία κατάσταση, όπως επιφανειακά περιγράφεται από την κυβέρνηση, τα media και τους εγκάθετους της ΟΝΝΕΔ, είναι ένας αγώνας «παράλληλος και ξένος» προς τους φοιτητές, ο αγώνας των διοικητικών. Το πραγματικό, λοιπόν, ερώτημα δεν είναι τι σημαίνει για τους φοιτητές στο τώρα μια κλειστή ή υπό κατάληψη σχολή, αλλά τι θα σημαίνει στην επαύριο μια ανοιχτή σχολή, όπως τη φαντάζεται αυτή τη στιγμή το υπουργείο και η κυβέρνηση. Εν ολίγοις, πρέπει να γίνει σαφές σε όλους μας ότι το διακύβευμα είναι πολύ μεγαλύτερο από μια χαμένη εξεταστική ή ένα χαμένο εξάμηνο. Πολύ περισσότερο, πρόκειται για το δικαίωμα μιας ολόκληρης γενιάς σε ένα παρόν και μέλλον με αξιοπρέπεια. 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Το πρόγραμμα διαθεσιμότητας αποτελεί μια βασική μνημονιακή δέσμευση της κυβέρνησης, η οποία αφορά σε όλο το δημόσιο τομέα και, συνεπώς, εξειδικεύεται και στο χώρο του πανεπιστημίου. Ωστόσο, δεν αποτελεί στείρα ένα ζήτημα δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά συνδέεται άμεσα με τη γενικότερη κατεύθυνση της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης. Το καθεστώς υπολειτουργίας στο οποίο οδηγεί τα ιδρύματα η εφαρμογή αυτού του προγράμματος (ενδεικτικά, στη γραμματεία της Νομικής μένουν 4 διοικητικοί υπάλληλοι για την εξυπηρέτηση του συνόλου των φοιτητών), καθώς και η επερχόμενη εφαρμογή των διαθεσιμοτήτων στα μέλη ΔΕΠ, συνδέεται άμεσα και σε πρώτη φάση με μια κατεύθυνση προώθησης των διαγραφών φοιτητών (όπως θα επιβάλλουν και οι πρότυποι εσωτερικοί κανονισμοί). Παράλληλα, ανοίγει ο δρόμος για μια σειρά αναδιαρθρωτικών τομών με τη μορφή ενός «σχεδίου Αθηνά 2», το οποίο θα συγχωνεύσει διοικητικά απομειωμένα τμήματα και σχολές, πρώτα με τη μορφή διοικητικών συγχωνεύσεων, κι έπειτα με τη μορφή συγχώνευσης προγραμμάτων σπουδών και γνωστικών αντικειμένων, οδηγώντας στη διάσπαση πτυχίων, στη ρευστοποίηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, στην εισαγωγή κατευθύνσεων στα πτυχία, με απώτερο στόχο τη διαμόρφωση ενός απόφοιτου με χαρακτηριστικά που θα ανταποκρίνονται σε ένα νέο μοντέλο εργαζομένου.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Κομβικό ρόλο σε όλα αυτά παίζει η διαδικασία της αξιολόγησης. Αφενός, υπό την πίεση της ένταξης σε ένα διεθνές ranking (διεθνής κατάταξη των πανεπιστημίων με κριτήριο την εμπέδωση αναδιαρθρωτικών τομών), τα πανεπιστήμια χωρίζονται σε «καλά» και «κακά» ανάλογα με το πόσο εφαρμόζουν τις επιταγές της κυβέρνησης (διάσπαση πτυχίων, περικοπές φοιτητικών παροχών, ρευστοποίηση επαγγελματικών δικαιωμάτων) και άρα το πόσο εναρμονίζονται με το σύγχρονο τοπίο εργασιακών σχέσεων και πεδίων απασχόλησης εν καιρώ κρίσης. Αφετέρου, η αξιολόγηση συνδέεται με τις ροές χρηματοδότησης προς τα ιδρύματα, εξαρτώντας τες από ανταποδοτικά κριτήρια και οδηγώντας, έτσι, τα μη συμμορφωμένα ιδρύματα σε καθεστώς υποχρηματοδότησης.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, αναπτύσσεται το πιο εύφορο πεδίο εισαγωγής ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων στη λειτουργία των ιδρυμάτων. Το κενό που θα δημιουργηθεί από τις απολύσεις των διοικητικών ενδεχομένως θα καλυφθεί από εργολαβίες σε τομείς όπως η φύλαξη των κτηρίων, η εξυπηρέτηση στις βιβλιοθήκες, η γραμματειακή υποστήριξη, με αποτέλεσμα να μετακυλίεται το κόστος σπουδών από το κράτος στις πλάτες των φοιτητών και να αναγκάζονται να πληρώνουν για μια σειρά παροχών οι φοιτητές από την τσέπη τους. Αυτό σε συνδυασμό με τις περικοπές σε παροχές όπως η σίτιση, η στέγαση, και τα δωρεάν συγγράμματα διαμορφώνει ένα δυσμενές πλαίσιο που οδηγεί τους φοιτητές από την ανυπέρβλητη δυσκολία έως και την απόλυτη αδυναμία ολοκλήρωσης των σπουδών τους.

Σε αυτό το φόντο, το πανεπιστήμιο αλλάζει ριζικά και μετασχηματίζεται σε ένα πανεπιστήμιο λιγότερο δημόσιο και δωρεάν, σε ένα κολλεγιοποιημένο πανεπιστήμιο που θα λειτουργεί ως ένα αυταρχικό εκπαιδευτήριο. Αυτό περνάει, μέσα από συγκεκριμένες κατευθύνσεις όπως είναι:
- η εντατικοποίηση των σπουδών, η αποστείρωση και αποπολιτικοποίηση του εκπαιδευτικού χώρου και της φοιτητιώσας νεολαίας, μέσω της απαξίωσης και της υπονόμευσης των συλλογικών διαδικασιών
- η διάσπαση των πτυχίων, μέσω της εισαγωγής κατευθύνσεων, της διάσπασης του κύκλου σπουδών σε bachelor και master, της αντικατάστασης του ενιαίου πτυχίου από έναν ατομικό φάκελο προσόντων και  άρα τη ρευστοποίηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, πράγμα που επιταχύνεται μέσα από τις διοικητικές και ουσιαστικές συγχωνεύσεις τμημάτων.
- την ένταξη σε ένα διαρκή κύκλο ειδίκευσης αποειδίκευσης και σε ένα αέναο κυνήγι προσόντων

Όλα αυτά απολήγουν στη διαμόρφωση ενός αποφοίτου ο οποίος θα συμπυκνώνει τα τεχνικά και ιδεολογικά χαρακτηριστικά ενός ευέλικτου, πειθήνιου, εξειδικευμένου, φθηνού εργαζόμενου χωρίς συλλογικές αναπαραστάσεις και δικαιώματα, συνδέοντας τους απόφοιτους με το αναδιαμορφωμένο περιβάλλον της αγοράς εργασίας.

Συγκεκριμένα για τη Νομική

Η αυτονόμηση της Νομικής, η οποία από τμήμα μετατράπηκε σε σχολή, έχει άμεση σχέση με μια κατεύθυνση διάσπασης του προγράμματος σπουδών και εισαγωγής κατευθύνσεων στο πτυχίο, πράγμα το οποίο διευκολύνεται από την ρύθμιση που επιτρέπει στον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας να αλλάζει το πρόγραμμα σπουδών οποιασδήποτε σχολής εν μία νυκτί. Έτσι, όλοι εμείς που βγαίναμε μέχρι σήμερα με ενιαίο πτυχίο με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα, θα βγαίνουμε αστικολόγοι, εργατολόγοι, ποινικολόγοι κλπ. Σε επίπεδο εργασιακής προοπτικής, όλα αυτά συμπυκνώνονται μέσα από το άνοιγμα του επαγγέλματος το οποίο ανοίγει το δρόμο στη συγκρότηση μεγάλων δικηγορικών γραφείων και εταιριών και στη μισθωτοποίηση και υπαλληλοποίηση του επαγγέλματος. Σε αυτό συντείνει και η ψήφιση του νέου Κώδικα Δικηγόρων, ο οποίος επισφραγίζει τη χαμηλόμισθη, επισφαλή εργασία στους δικηγόρους και δημιουργεί ένα λιμνάζον κομμάτι αποφοίτων το οποίο θα πετιέται έξω από το επάγγελμα καθώς για την ένταξη σε αυτό απαιτείται πλέον η επιτυχία σε Πανελλήνιες Εξετάσεις με αναβαθμισμένη δυσκολία.

Για ένα νικηφόρο αγώνα φοιτητών και εργαζομένων

Είναι σαφές ότι η αντιπαράθεση στο χώρο των πανεπιστημίων κορυφώνεται και είναι πιο επιτακτικό από ποτέ για τους φοιτητικούς συλλόγους και τους απεργούς διοικητικούς υπαλλήλους να βάλουν μια συγκεκριμένη, μάχιμη κατεύθυνση, η οποία αφενός δεν θα υποχωρεί από τα μέχρι τώρα κεκτημένα του αγώνα και αφετέρου θα βάζει μια προοπτική ανυποχώρητης, μέχρι τέλους ρήξης με το Υπουργείο, την κυβέρνηση και την πολιτική της μέσα στα πανεπιστήμια. Με φοιτητικές καταλήψεις και περιφρουρημένες απεργίες με καθολικό κλείσιμο όλων των πανεπιστημιακών κτηρίων, πρέπει σπάζοντας τον κοινωνικό αυτοματισμό που καλλιεργείται από κυβέρνηση, media και κυβερνητικές νεολαίες (ΟΝΝΕΔ) και προωθεί τον αλληλοσπαραγμό μεταξύ φοιτητών και εργαζομένων να συγκροτήσουμε ένα στιβαρό ανάχωμα, μια «παραφωνία» στην απρόσκοπτη εμπέδωση της πολιτικής της κυβέρνησης, με κεντρικό σύνθημα να μη γίνει καμία απόλυση και καμία έκπτωση από το δικαίωμα στη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση.

Σε αυτή τη κατεύθυνση, είναι σημαντικό όλοι οι σύλλογοι να πραγματοποιήσουν μαζικές Γενικές Συνελεύσεις, να πάρουν αγωνιστικές αποφάσεις καταλήψεων, να θωρακιστούν απέναντι στο υπαρκτό πλέον ενδεχόμενο ανοίγματος των σχολών με επέμβαση των ΜΑΤ, να σταθούν στο πλευρό των εργαζομένων οι οποίοι πλέον απειλούνται με επίταξη και συλλήψεις, όπως επίσης και να επιχειρηθεί ο ευρύτερος, πιο αποτελεσματικός, πιο ουσιαστικός συντονισμός μεταξύ των φοιτητών και των εργαζομένων για την βαθύτερη συμπόρευση σε μια σειρά εξώστρεφων δράσεων αλλά και για την απεύθυνση σε άλλα αγωνιζόμενα κομμάτια εργαζομένων και το πλάτεμα του μετώπου απέναντι στην κυβερνητική πολιτική. 

ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ για: 
- Μπλοκάρισμα της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης
- Ανατροπή του «Σχεδίου Αθηνά», των νόμων Διαμαντοπούλου-Αρβανιτόπουλου
- Καμία διαγραφή φοιτητών, όχι στους Πρότυπους Εσωτερικούς Κανονισμούς, 
- Καμία διάσπαση πτυχίων και προγραμμάτων σπουδών, καμία σκέψη για δίδακτρα
- Να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος του Πανεπιστημίου
- Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους τους εργαζόμενους σε Δημόσιο και Ιδιωτικό Τομέα
- Κάτω τα χέρια από τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας
- Όχι στην εφαρμογή του νέου κώδικα δικηγόρων
- Ανατροπή της πολιτικής ΕΕ, ΔΝΤ, κυβέρνησης 
- Έξω από την ΕΕ και το ευρώ.

Προχωράμε σε:
- Κατάληψη από την Δευτέρα 25/11 έως την Δευτέρα 2/12
- Συμμετοχή στην απεργιακή περιφρούρηση και στις κινητοποιήσεις στο πλάι των απεργών του ΕΚΠΑ
- Στήριξη της πανελλαδικής ενημερωτικής δράσης «Καραβάνι Αλληλεγγύης» για τον αγώνα ενάντια στην εξόρυξη χρυσού των κατοίκων της Χαλκιδικής τη Δευτέρα 25/11 στις 17.00 στο Σύνταγμα.
- Συμμετοχή / παρέμβαση στη συνέλευση των διοικητικών υπαλλήλων την Τρίτη 11.00 στην πρυτανεία 
- Συμμετοχή του Φ.Σ. στη πορεία φοιτητικών συλλόγων και αγωνιζόμενων κλάδων του δημοσίου τομέα την Τετάρτη 27/11 με προσυγκέντρωση στα Προπύλαια στις 12.00 και συμμετοχή σε συντονισμό φοιτητών εργαζομένων εάν αυτός οριστεί μετά την πορεία
- Συμμετοχή στην αντιφασιστική συγκέντρωση στα Προπύλαια το Σάββατο 30/11, ώρα 16.00
-Αναβολή της εξεταστικής κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων – Να δοθούν όλα τα μαθήματα κανονικά και με ανθρώπινους ρυθμούς μετά το πέρας αυτών

- Περιφρουρούμε τις αποφάσεις του Συλλόγου - Νέα γενική συνέλευση την Δευτέρα 2/12

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου